Ekonomika Uberu

Uber spravuje približne 15 000 000 jázd denne vo viac ako 600 mestách v 78 krajinách sveta. Je lacnejší ako taxík a jeho cena sa definuje pomocou algoritmických výpočtov, ako je cena za kilometer, cena za minútu, cena za samotný čas strávený v aute plus cenou za rezerváciu.Dodatočné výpočty ceny sa prideľujú aj za hodnotenie vodiča, ktoré nemôže prekročiť skóre 4.6/5. Ináč povedané, ak je niekto neustále hodnotený zle, tak nebude môcť pre danú spoločnosť pracovať. Čo sa o taxikároch povedať nedá. Poznáte ten pocit, kedy taxikár jazdí príliš rýchlo, alebo je vám proste nesympatický? Predstavte si, že tento krát máte priami možnosť ovplyvniť kvalitu vašej jazdy. Tento model vysokej konkurencie je prednastavený nato, aby boli služby ponúkané spoločnosťou čo najvyššie. Zároveň je tu zahrnutý aj model individuálnej zodpovednosti. Každý vodič zodpovedá za jazdu a služba zodpovedá zato, že ten, kto spadne pod skóre, nebude môcť sadnúť za volant. 

taxi
 

Neefektívnosť taxislužieb

 
Taxislužby sa rozrástli po veľkej hospodárskej kríze v roku 1930, kedy strašne veľa ľudí začalo "taxikárčiť, keďže nebolo práce. Po chvíľke však začalo byť taxíkov viac, než je potreba. Štát preto vydal opatrenia, tzv. kvóty, potrebné nato, aby ste mohli prevádzkovať taxislužbu. Tento systém zostal nezmenený doteraz, avšak s tým rozdielom, že ekonomická situácia je teraz oveľa lepšia. Veľa ľudí má auto a taxíky sú drahé.

uber

Preto prišla alternatíva Uberu, ako technologická vymoženosť aplikácie spojená s prosperitou doby. Ceny sú oproti taxislužbám výrazné nižšie a zároveň to ponúka možnosť práce miliónom ľudí, ktorí sú ochotní pracovať na seba. Je to ukážka toho ako sa technológia dokáže postarať aby model ekonomickej konkurencie fungoval tak ako má. Zároveň je to aj ukážka toho, že sa už nemusíte báť, že za taxík necháte celý majetok. Teda, pokiaľ sa nerozhodnete ísť z Prahy do Madridu.

Ekonomika Uberu
5 (100%)1